Hoppa till sidans innehåll

Ironman Kalmar 2018

03 SEP 2018 10:53
Racereport från Eva Nilsson
  • Skapad: 03 SEP 2018 10:53

Tillbaka på startlinjen i Kalmar efter ett mellanår med Ironman i Klagenfurt, Österrike, 2017. Kalmar är bäst! Vilken bana, vilket arrangemang, vilken stämning, vilken publik! Oslagbart! Detta var min femte start i Kalmar efter premiären 2013, även känt som "Den Galna Tantens år". För visst är det helt galet att simma, cykla och springa ett halvt dygn (och lite till). Fast det är också en helt galet härlig fest, både på banan, i stan, längs Öländska vägar, i småländska byar och på gatorna inne i Kalmar där löparbanan går i tre varv. Där var mångdubbla led med publik, värsta högtalaranläggningarna och tanten med rostfria bunken och träsleven. Hon och väldigt många andra håller igång lika länge som vi med nummerlapp. Imponerande!

FÖRBEREDELSER
På Ironman-tävlingar packar man det man ska ha vid ombytena i två olika plastpåsar: en blå "bike bag" med nummerlapp, strumpor, cykelskor, hjälm mm och en röd "run bag" med löparskor och annat man vill ha med under löpningen. Påsarna hänger man upp på ställningar i växlingsområdet redan på fredagskvällen samtidigt som man checkar in sin cykel.. Tidigare år så har man plockat sin påse, gått in i ett stort ombytestält och lämnat påsen på andra sidan tältet. I år var det nya rutiner. Både röda och blåa påsar på samma ställning. Man bytte om på bänkar bredvid sin påse och hängde sedan tillbaka den på samma krok. Vi hade testat det på halva distansen i Helsingör tidigare i sommar och det funkade fint. Men i Helsingör var gott om plats det var det inte här..

TIDIG MORGON
Simstarten går redan kl 7 på morgonen och kl 5 öppnar växlingsområdet. Så väckarklockan ringer kl 4 efter en natt med lite orolig sömn. Frukost, på med kläderna, linser (jodå det gick!) och vi plockar med sista påsen med våtdräkt och ombyteskläder i. I växlingsområdet sätter jag drickaflaskorna på cykeln och energikakor mm som ska med i cykelfickorna stoppar jag ner i den blåa påsen. Jag går ett varv i växlingsområdet för att memorera vägen: upp ur vattnet, till påsen, till cykeln, ut på cykelbanan, tillbaka från cyklingen, hänga tillbaka cykeln, till påsen och ut på löparbanan. Sedan ett (eller ett par!) besök i de blåa toalettlådorna innan jag sätter mig vid kanten av växlingsområdet en stund och bara super in atmosfären och ser hur andra också går omkring i sina bubblor och förbereder sig för dagen. 6.30 tar jag sällskap med J-O och Peter G ner till simstarten för att ta på våtdräkten och lämna in ombytespåsen. Peter ska köra sin första Ironman och är lite nervös, men väl förberedd.

SIMNING: 1:20:02 (3860 m)
Det är varmt i vattnet i år, över 20 grader. Inga vågor, bara lätt dyning, klart vatten och finfin soluppgång. Jag ställer mig vid 1:20-skylten efter nationalsång och tar in atmosfären under "Just idag är jag stark". Det är första gången jag väljer högra rampen ner i vattnet. Jag kommer igång med simningen direkt, utan det vanliga stresspåslaget de första minuterna. Gör ett kort stopp o sköljer bort imman i glasögonen. Har sedan perfekt sikt hela vägen. Håller ut lite för att slippa trängas, men siktar ändå rakt mellan bojarna. Jag tar för mig lite mer de gånger någon kommer i vägen, det känns bra hela vägen. Fastnar lite i en lina framför räcket till rampen upp, så sub-1:20 finns fortfarande kvar som mål. Men en putsning av sim-PB med 1:20 blir det. 2016)

T1. 10:25
Jag visste att det skulle bli trångt i växlingen Jag har mittgången, men bestämde redan dagen innan att jag ska springa på gräset bredvid till min ställning och plocka med påsen till en bänk vid sidan för att slippa värsta trängseln med våtdräkter, skor, hjälmar och andra prylar. Det funkar finfint! Tar det lugnt, torkar fötterna o smörjer dem med vaselin innan jag drar på mina långa, orange kompressionsstrumpor. På väg mot cykeln ser jag ryggen på J-O och inser att jag måste simmat fortare än han. För första gången. Yeay!

CYKLING - 5:56 (180 km)
Cyklingen är ju det jag gillar mest! Jag trampar iväg med god fart och passerar cyklister under hela Ölands-loopen. Redan efter några mil känner jag att moppe-gränsen (6h, 30 km/h) finns inom räckhåll och bestämmer att det ska bli dagens mål. Njuter av landskapet och publiken! Inte mycket vind i år, men oväntade och oförutsägbara vindriktningar, och det ökade lite under dagen. Är beredd på motvind tillbaka över Ölandsbron, men det är inte så farligt. Att efter 12 mil köra in och vända i Ängö-rondellen vid växlingsområdet är helt magiskt. Mångdubbla led med publik som hejar och skriker. Jag hör mitt namn flera gånger, det peppar även om jag inte alltid hinner se vem det är som ropar. Kalmar-loopen är jobbigare, som vanligt. Riktigt segt ut genom Lindsdal så jag ställer in mig på 6 tunga mil och att jag kanske ska komma in strax över 6h. Men de går lättare än väntat och det förväntade rygg/axel-onda blir det inte så mycket av heller, så 6h klaras med marginal. Det blir min näst snabbaste tid, ca 10 minuter långsammare än 2016 då vindarna var bättre än i år.

T2: 12:55
Toabesök och ingen stress att komma ut på löpningen. Vet att den kommer ta tid eftersom jag inte haft tillräckligt många långpass löpning i år.

LÖPNING - 5:44 (42 km)
Har haft lite svårt att få i mig energi på slutet av cyklingen, kanske är det värmen. Det är varmt att springa. Solen steker, illamåendet startar direkt och håller i sig i 22 km. Har svårt att springa och behöver växla med längre promenader för att få magen att lugna sig. Med den taktiken funkar det att fylla på med citron, salt, saltgurka, vatten, cola och chips i vätskekontrollerna som ligger med ca 2 km mellanrum. Försöker med någon bit bulle, men det är för torrt. Bestämmer mig för att fortsätta växla gå/löpning och att det är ok att gå lite längre även tidigt i loppet. Målet blir istället att hålla i med löpintervaller hela loppet och inte göra en "Klagenfurt" (då jag gick sista 27 km). Det funkar bra att växla mellan gång och löpning, och när det värsta illamåendet släpper efter halva loppet så kan jag springa lite mer, även om tempot dras ner av trötta ben. Med den begränsade löpträning jag haft var dagen målsättning en löptid på ca 5h. Det är jag långt ifrån, men så som loppet blev så är jag nöjd med att hålla gå/löp-intervallerna igång genom hela loppet. Att det finns peppande teamare och andra vänner längs hela löpbanan ger energi i massor. På Neptunusvägen håller team-klacken ut hela kvällen - skönt att veta att ni finns där två gånger per varv! Lika härlig är det att överraskas av att Lisbet och Annette plötsligt sitter på en trappa och hejar på en av gatorna i stan där det inte är så mycket publik, eller att möta klubbkamrater på banan och ge några peppande ord på vägen.
Målgången genom Kalmar centrum är lika magisk som vanligt. Jag njuter och super in atmosfären lite mer än vanligt på upploppet. Kalmar är fantastiskt och publiken är underbar!

TOTALTID: 13:24:36

TACK!
Tack alla som hejar och peppar både på träningar och under tävlingen!
Och tack min fantastiska kropp, som även om den trilskas ibland, klarar av dessa stolleprov och faktiskt mår bra av det.
Vill du se lite av magin i Kalmar så finns en film på ca 3 minuter här: https://www.youtube.com/watch?v=RRLlubXrIDs

Skribent: Thomas Fortell
Epost: Adressen Gömd

TB_bromölla

mardrömmen

kustmaran

jämjöhalvan

Postadress:
Team Blekinge LF
Tennvägen 11 A
37150 Karlskrona

Besöksadress:
Tennvägen 11 A
37150 Karlskrona

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info