Hoppa till sidans innehåll

Intervallträning


Intervaller handlar om att springa i snabbt tempo en kortare eller lite längre sträcka och sedan ha en paus, för att sedan springa snabbt tempo igen. Genom intervaller springer man en längre sträcka snabbare än om man skulle köra den längre sträckan i ett sträck.

 

Du blir fort snabbare med intervallträning. Intervaller är precis som långpass en viktig del i ett genomtänkt träningsprogram. Genom intervallträning får du också ökad syreupptagningsförmåga, bättre löpstyrka, snabbhet.

Med kontinuerlig intervallträning blir du betydligt snabbare även på längre distanser som t ex. 10 km, halvmara eller marathon.

 

Måste då alla springa intervaller? Nej, Givetvis inte. Det beror på vad du har för mål med din löpning.

Men vill du bli en snabbare löpare, utmana dig själv och kanske har som mål att delta i tävlingar är svaret troigtvis Ja. Intervaller är variation och utmaning, två viktiga faktorer för utveckling och prestation.

 

För mycket hård intervallträning kan dock leda till ökad skaderisk och även ha en negativ påverkan på motivationen.

Kör därför intervaller med förnuft och inte för ofta. 1–2 ggr/v. Inte mer och se till att ha ordentlig återhämtning mellan intervallpassen. 2-3 dgr rekomenderas.

En tumregel är att ca 20 % av löpningen ska vara hård träning. Resterande 80% bör vara lätt itll måttlig. Det är också ett uthålligt sätt att träna på.

 

Tiden du vilar mellan intervallerna kan variera. För korta intervaller är tiden för vila mer avgörande. En tumregel är att vilan  ska inte vara längre än intervallen du springer. För längre intervaller där du kanske springer 3 – 8 min spelar det mindre roll om du har 1, 2 eller kanske 3 minuters vila mellan löpningarna. Du kan välja att stå still och vila eller springa lugnt.

Ta heller inte i för hårt så att du kroknar redan efter de första intervallerna. Det är inte meningen. Du ska kunna hålla en jämn fart på alla intervallerna.

 

En generell rekommendation vid intervallträning är att du inte har skadesymptom,  samt att du bör ha sprungit någorlunda regelbundet minst ett par-tre månader. Kolla med tränare vid tveksamheter!

 

Team Blekinge kör intervallträning varje tisdag kl. 18.00

 

Aktuella pass hittar du här

Vi träffas varje tisdag. Passet börjar klockan 18:00

 

Tänk på att det är gemensam fika i klubblokalen efter tisdagspasset!

Uppdaterad: 13 FEB 2022 13:04 Skribent: Lennart Carlsson

TB_bromölla

mardrömmen

kustmaran

jämjöhalvan

Postadress:
Team Blekinge LF
Tennvägen 11 A
37150 Karlskrona

Besöksadress:
Tennvägen 11 A
37150 Karlskrona

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info